• Nechci byť človekom, ktorý je úspešný, ale buď človekom, ktorý za niečo stojí.
      • Albert Einstein
      • Miluj všetkých, dôveruj málokomu, neubližuj nikomu.
      • William Shakespear
      • Študent nie je nádoba, ktorú treba naplniť, ale fakľa, ktorú treba zapáliť.
      • Carl Rogers
      •           Činnosť školského špeciálneho pedagóga

        • vykonáva odborné činnosti v rámci špeciálnopedagogickej diagnostiky, individuálneho, skupinového alebo hromadného poradenstva a intervencie deťom a žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, žiakom s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, zrakovým postihnutím, telesným postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami, viacnásobným postihnutím, chorým alebo zdravotne oslabeným, s vývinovými poruchami a odborné činnosti spojené s reedukáciou porúch správania. Poskytuje špeciálnopedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom detí alebo žiakov a pedagogickým zamestnancom škôl,
        •  v spolupráci s MŠ, ZŠ a komunitnými centrami a príslušným centrom pedagogickopsychologického poradenstva a prevencie (CPP) realizuje a vyhodnocuje depistážne screeningové vyšetrenia u detí predškolského veku a následne vypracuje odporúčania k nastaveniu stimulačných programov,
        • spolupodieľa sa na vytváraní, aktualizácii, inovácii IVP pre žiakov so ŠVVP, následne sa podieľa na jeho aplikácii v praxi,
        • realizuje individuálnu a skupinovú špeciálno-pedagogickú screeningovú diagnostiku u žiakov s ťažkosťami v učení a v správaní,
        • kompletizuje dokumentáciu žiakov so ŠVVP a dohliada na používanie kompenzačných pomôcok odporúčaných  zariadeniami CPP,
        • pravidelne realizuje špeciálno-pedagogické intervencie so žiakmi s ťažkosťami v učení, zvlášť so žiakmi s vývinovými poruchami učenia,
        • aktívne sa zúčastňuje zápisu žiakov do 1. ročníkov,
        • odporúča zákonnému zástupcovi dieťaťa odborné vyšetrenia v príslušnom CPP, 
        • systematicky sa vzdeláva a sleduje nové prístupy a trendy v odborných oblastiach súvisiacich s náplňou, poslaním a koncepciou ZŠ,
        • spolupracuje pri neformálnom vzdelávaní,
        • spolupracuje a podieľa sa na vypracovaní akčného plánu/akčných plánov pre inkluzívne vzdelávanie,
        • vedie presnú evidenciu riešených prípadov v rámci individuálnej a skupinovej činnosti,
        • v súvislosti s implementáciou aktivít národného projektu aktívne spolupracuje s členmi skupiny konzultantov a supervízorom z CPP
        • zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri vykonávaní prác vo verejnom záujme.
      •                       Vývinové poruchy učenia

      •                                                                                    Príčiny vzniku 

        • prvým možným spôsobom vzniku  je genetika - vedci poukazujú na to, že pomerne veľké množstvo dyslektikov má astmu či rôzne alergie. Zároveň platí, že blízki príbuzní jedinca s dyslexiou môžu mať až na 40 – 50 % ťažkosti s čítaním.
        • druhou z teórií vysvetľujúcich vznik dyslexie je hormonálna teória týkajúca sa hormonálnych zmien. Vedci sa domnievajú, že zvýšená hladina testosterónu je prediktorom vzniku dyslexie. Ako dôkaz uvádzajú, že dyslektici sú väčšinou chlapci.
        • ďalšími prediktormi vzniku porúch učenia môžu byť rizikové faktory, ktoré pôsobia na plod počas jeho vývinu - choroba matky počas tehotenstva a s tým súvisiace užívanie liekov, požívanie alkoholu a pod.
        • poslednú skupinu tvoria okolnosti,  ktoré sa týkajú samotného pôrodu, ktoré môžu byť významnými v súvislosti so vznikom ŠPU. Patrí tu - asfyxia (pridusenie dieťaťa), predčasný pôrod alebo nízka pôrodná hmotnosť dieťaťa. 

                                          Vznik a príčiny špecifických porúch učenia teda nie sú úplne jednoznačné.

                                                                           Vývinové/Špecifické poruchy učenia                                                                   

        • sú poruchy, ktoré ovplyvňujú schopnosť človeka rozumieť alebo používať hovorený alebo písaný jazyk, robiť matematické výpočty, koordinovať pohyby alebo venovať niečomu pozornosť
        • ovplyvňujú schopnosť dieťaťa interpretovať to, čo vidí a počuje, alebo schopnosť spájať informácie z rôznych častí mozgu
        • vo veľmi veľkej miere ovplyvňujú školský výkon dieťaťa, ale o nič menej zasahujú aj do jeho každodenného života mimo školy
        • dôležité je však uvedomiť si, že poruchy učenia neodrážajú inteligenčný kvocient (IQ)
        • si musíme  uvedomiť, že u jedného dieťaťa sa môžu vyskytnúť viaceré poruchy učenia naraz, u iného sa môže objaviť len jedna porucha izolovane. Je to veľmi individuálne a individuálne treba tento problém aj riešiť. 

         

        Diagnostika:    

        Centrum poradenstva a prevencie Čadca

        Centrum poradenstva a prevencie Kysucké Nové Mesto                                                                     

      •                                     ADD/ ADHD

      •                                                                                      Vymedzenie pojmov

        ADD - táto porucha sa prejavuje neschopnosťou primerane sa koncentrovať na určitý podnet v dostatočne dlhom čase.  Väčšinou dieťa nič dlhšiu dobu nebaví. Deti s ADD sú označované za veľmi dobré, pokojné, ale niekedy veľmi pomalé (označujú sa aj ako zasnené). 

        ADHD - na prvý pohľad u dieťaťa okrem nesústredenia je viditeľne prítomná aj výrazná fyzická aktivita. Deti s ADHD sú označované  za neposedné, pôsobia nevychovane alebo rozmaznane.

        Deti s ADD/ADHD rozhodne nie sú hlúpe. Často majú vyššiu inteligenciu a v určitých oblastiach sú veľmi nadané,

        ale svoj potenciál kvôli poruche nedokážu  využiť.

        Niekedy sa v úlohách strácajú, nedokážu sa rozhodnúť, čo je priorita, čomu majú dať prednosť, ako postupovať. Robia unáhlené rozhodnutia, jednajú impulzívne.“

                                                                                 Prejavy poruchy pozornosti a aktivity

        - nedostatok pozornosti pre detail – najmä pri práci v škole,
        - nedbalé, neporiadne plnenie  povinností,
        - nedostatočné premyslenie činnosti,
        - nekompletné vykonávanie úloh – preskakuje z jednej nedokončenej úlohy na druhú,
        - denné snenie – akoby dieťa nepočúvalo, nesledovalo rozhovor či inštrukcie,
        - problémy s organizáciou seba a svojho prostredia,
        - nedostatočné plánovanie,
        - vyhýbanie sa úlohám, ktoré vyžadujú udržanie pozornosti alebo zapojenie do aktivity, 
        - neschopnosť zotrvať pri riešení úlohy,
        - ťažkosti sledovať konverzáciu, časté odbiehanie od témy,
        - ľahká vyrušiteľnosť nepodstatnými podnetmi z prostredia okolo neho.

                                                                                         Základné odporúčania pri ADD/ADHD

        • striedať činnosti – ťažšie s jednoduchšími
        • zamerať pozornosť na jednu úlohu, trvať na jej dokončení
        • po splnení úloh, dopriať krátku oddychovú chvíľku, pohybové uvoľnenie
        • tolerovať  drobné prejavy nepokoja, roztržitosti pokiaľ nerušia deti okolo
        • dbať na to, aby dieťa nemalo okolo seba veci, ktoré ho rozptyľujú
        • využívať častý očný kontakt, dotyk
        • častejšie preverovať kontrolnými otázkami mieru pozornosti
        • pracovať s dieťaťom za maximálneho sústredenia (počas previerok využívať osobitnú miestnosť, kde nie je rušený)
        • zložitejšie úlohy voliť v prvej polovici hodiny, jednoduchšie v druhej
        • v prípade viditeľnej únavy dopriať oddych
        • vypracovať pravidlá s dieťaťom a trvať na ich dodržiavaní
        • učiť dieťa sebaovládaniu, zbytočne dieťa nedráždiť (počítať do 30)
        •  jasne dať dieťaťu najavo, čo sa od neho očakáva
        •  inštrukcie, príkazy opakovať (vyčiarknuť splnenie), farebné vyznačovanie info
        • poskytovať spätnú väzbu, umožniť žiakovi zažiť pocit úspechu

         

        Diagnostika:

        Centrum poradenstva a prevencie Čadca

        Centrum poradenstva a prevencie Kysucké Nové Mesto

      •         Narušená komunikačná schopnosť (NKS)

      • Narušený vývin reči (vývinová dysfázia) je vrodená porucha vývinu jazykových schopností.

        Vzniká následkom nesprávnej funkcie alebo poškodenia v tzv. „rečových zónach“ kôry vyvíjajúceho sa mozgu. Prvým prejavom býva oneskorený vývin reči. Zvyčajne má dieťa problém - s gramatikou  pri tvorbe viet, problém s ohýbaním slov, problém so súvetiami aj s výslovnosťou. V rôznej miere býva narušené aj porozumenie reči. Na 1. stupni a najmä na 2. stupni ZŠ zvyčajne býva porozumenie hovorenej reči narušené až na úrovni zložitejších logicko- gramatických štruktúr ( porozumenie jednoduchým a viacstupňovým inštrukciám je zväčša v norme).​​​​

                                                                                       Základné odporúčania pri NKS

        -častejšie preverovať porozumenie po kratších celkoch
        - pre zlepšenie porozumenia je vhodné používať jednoduché inštrukcie, rozložiť inštrukciu na viacero krokov, ak mu to pomôže je lepšie, ak si inštrukciu prečíta, kde sa môže opierať o zrakovú cestu

        - začať jednoduchšími inštrukciami, postupne prejsť k viacstupňovým inštrukciám 
        - snažiť sa zjednodušiť prehovory smerované k žiakovi 
        - používať čo najviac konkrétnych príkladov
        - akceptovať nesprávnu výslovnosť niektorých hlások, ktorá sa bude zrejme odzrkadľovať nie len v hovorenej reči, ale aj v písanej reči
        - slabá/nedostatočná aktívna slovná zásoba bude vplývať na všetky predmety vo vyučovacom procese. Žiaka bude mať preto problém s obsiahlymi opismi, s písaním slohových prác
        - slovné výpovede žiaka môžu byť jednoduché, neobsiahle, občas až primitívne, preto je vhodné pomôcť žiakovi pri vyjadrovaní ponúknutím slov, ktoré môže použiť , napovedať mu
        - ak si nevi
        e vybaviť správne slovo pomôcť mu fonemickou nápoveďou ( povedať mu začiatočnú hlásku alebo slabiku slova) alebo sémantickou nápoveďou ( opísať mu význam slova)

        - žiaci môžu mať ťažkosti s rozborom básni, s ich tvorbou, s vyvodením informácií , ktoré explicitne nevychádzajú z textu
        -pri oslabenom jazykovom cite sa môžu v spontánnej reči , ale aj v písanej reči objavovať gramaticky nesprávne tvary slov, nesprávne koncovky časovanie a skloňovanie slov
        -ak žiak použije dysgramatizmus, snažiť sa mu poskytnúť správny tvar slova alebo vety. Netrvať na presnom  znení odpovedí
        -v cudzom jazyku frázy častejšie opakovať (počúvať), zamerať sa na základnú slovnú zásobu, využívať v čo najväčšej miere zrakové vnímanie  (obrázky, cvičenia na PC)
        -umožniť fonetický zápis slov, slovných spojení/viet
        -preferovať ústne zvládnutie cudzieho jazyka, ktorá býva náročnejšie ako SJL
        -pri odpovediach poskytnúť OSNOVU (náukové predmety)

         

        Diagnostika:

        Centrum poradenstva a prevencie pre deti a žiakov s NKS - Liptovský Mikuláš

        Dialóg - Komplexná logopedická a psychologická starostlivosť deťom s poruchami reči  Žilina

      •                     Poruchy autistického spektra

      • ​​​​Ľudia trpiaci autizmom vidia, počujú a cítia svet inak, ako my.

        Autizmus je postihnutie na celý život; autizmus nie je choroba a nedá sa „vyliečiť“. 

                                                               Niektoré z hlavných znakov autizmu u detí sú:

        - nezáujem o objekty či udalosti, na ktoré ich upozorňujú ich rodičia, alebo iné osoby, napríklad ukázaním na konkrétny predmet 
        - opakujúce sa správanie, ktoré pretrváva v ich aktivitách (autistické deti sa napríklad môžu opakovane hrať tú istú hru tým istým spôsobom, alebo opakovane zoraďovať hračky v určitom poradí). Nevie sa hrať ako iné - zdravé - deti, napríklad „na niečo" (predstierať) alebo zapojiť sa do hry s rovesníkmi. Často má nejaký úzko vyhranený záujem, ktorým je fascinované. 
        - odpor voči zmenám či odlišnému spôsobu vykonávania aktivít
        - u dieťaťa s autizmom je takmer vždy narušená reč - buď nehovorí vôbec alebo reč využíva nefunkčne. 

        Socializácia a komunikácia je pre mnohých autistov problematická.

                                                                                        Užitočné rady

         - vždy na začiatku vety povedzte ich meno, aby vedeli, že hovoríte s nimi
        - ubezpečte sa, že dávajú pozor ešte predtým, ako im položíte otázku, alebo im dajte inštrukciu
        - použite ich obľúbené aktivity, aby ste ich zaujali
        - hovorte menej a pomaly
        - používajte kľúčové slová a zdôrazňujte ich
        - nepýtajte sa veľa otázok, dajte mu čas na premyslenie odpovede
        - používajte neverbálnu komunikáciu (očný kontakt, gestá, reč tela), keď autista prejavuje znaky úzkosti
        - používajte vizuálne pomôcky (napríklad symboly, časový rozvrh)
        - zapisujte si ich správanie, aby ste zistili, či vám svojím správaním nechcú zdeliť nejakú informáciu
        - nastavte jasné hranice a vysvetlite, prečo a kde je vhodné/nevhodné, aby sa správali určitým spôsobom

         

        Diagnostika:

        Adept - Ambulancia detskej psychológie a terapií Žilina

        Centrum poradenstva a prevencie KNM - Mgr. Žabková

        ANDREAS autistické centrum Bratislava 

        Test autizmu pre rodičov

        19 príznakov autistu