Úzkosť znamená neistotu. Obavy z niečoho neurčitého, neznámeho, nejasného. Často sa vyznačuje mnohoznačnosťou, je spojená s pocitmi, ktoré majú ochromujúci účinok, ide ruka v ruke s bezmocnosťou až panikou.
Je to reakcia na vytušené nebezpečenstvo, ktorá sa na rozdiel od strachu neviaže na nič konkrétne, preto môže byť prežívaná omnoho intenzívnejšie a nepríjemnejšie.
Úzkostných detí pribúda. Ak je dieťa úzkostné priveľmi, spravidla sa jeho obavy nevzťahujú iba na jednu vec či podnet. Spúšťače úzkostných reakcií sa síce rôznia, spoločné však majú to, že podnety, ktorým iní (dospelí) zväčša neprikladajú žiadnu váhu, sú pre dieťa absolútne zásadné.
Najčastejšie príčiny úzkosti:
Prvou a najdôležitejšou úlohou dieťaťa pre nadobudnutie zdravého psychického vývinu je získať si dôveru v svet okolo neho. Vo svete, ktorý nevnímame ako bezpečný, sa nevieme osamostatniť a ani nadviazať blízke vzťahy, prežívame život plný zmätku, strachov a pochybností. Ak táto úloha z rozličných príčin nemohla byť naplnená a dieťa vykazuje varovné signály zvýšenej úzkostnosti, je namieste zamerať pozornosť na jeho potreby a pomôcť mu v prekonávaní prekážok, pri ktorých je bez opory rodiny, školy a odborníkov takmer bezbranné. Akýkoľvek závan istoty preňho predstavuje záchranné steblo.

Čo dieťa potrebuje od rodiča:
1. Dieťa potrebuje bezpečné prostredie a istotu vzťahu.
Je to základná psychosociálna potreba každého dieťaťa. Ak má dôverovať svetu, bez nepodmienečného prijatia a pozitívneho vzťahu rodičov/rodiča k dieťaťu to nepôjde. Žiaduce je predovšetkým empatické správanie rodičov a zaujímanie zrozumiteľných, konzistentných a predvídateľných postojov.
2. Dieťa potrebuje uznať hodnotu jeho strachu.
Chce počuť, že obavy sú v poriadku, že každý sa občas bojí. Potrebuje poznať, akými všetkými spôsobmi je strach prežívaný, ako sa mu dá čeliť, prípadne, ako ho prijať za súčasť svojho žitia tak, aby nebol prekážajúci. Výborný spôsob je rozprávanie príbehov.
3. Dieťa potrebuje zvýšiť sebavedomie a sebadôveru.
Tieto rastú úmerne s tým, ako dieťa vníma svoju úspešnosť a pozitívne emočné reakcie zo strany najbližšieho sociálneho okolia. Každé dieťa je v niečom jedinečné a výnimočné, pričom úlohou rodiča je tieto charakteristiky nájsť, častejšie pomenovávať a podporovať, primerane oceňovať.
4. Dieťa potrebuje pravdivosť.
Pretože veľmi citlivo vníma charakter našich odpovedí na otázky, ktoré chce a musí klásť. Akonáhle vycíti neistotu, vyhýbavosť, odmeranosť, bagatelizáciu alebo strach, jeho potreba nebude uspokojená a úzkosť pretrvá.
5. Dieťa potrebuje rituály.
Režim a pravidelnosť sú základným pilierom istoty a bezpečia. Zachovať treba taký počet nemenných spoločných aktivít, aký je len možné.
6. Dieťa potrebuje nájsť úľavu.
Vyvážiť úzkostné zážitky tými, kde bude uvoľnené, šťastné, sebarealizujúce sa. Následným zhodnotením priebehu dňa a zvedomením tých pozitívnych častí získava dieťa dôležitý pocit kontroly nad situáciou.
7. Dieťa potrebuje skúšať svojim strachom priamo čeliť.
Bez aktivity samotného dieťaťa sa ťažkosti nevyriešia. Čím viac ho pred strachmi budeme chrániť, tým viac ho zneschopníme v prekonávaní akýchkoľvek prekážok v budúcnosti. Nech premýšľa, nech hodnotí, nech škáluje, nech samo navrhuje riešenia, nech rozhodne, ktorú stratégiu v danej chvíli chce využiť. Rodič nech funguje ako sprievodca a inšpirátor.
8. Dieťa potrebuje individuálny prístup, nie univerzálne rady.
- Robte, čo funguje vám, nech už ostatným funguje čokoľvek.
- Všímajte si, čo všetko mu stojí za pozornosť, určite nájdete aj niečo iné, než úzkosti, strachy a nutkavé myšlienky. Tomuto dajte viac priestoru.
- Povzbuďte ho, aby si všímalo, čo mu stojí za ocenenie.
- Poskytujte pozitívne scenáre.
- Pozorne vnímajte, či v tom, čo hovorí alebo robí, nie je náhodou cesta von z ťažkostí.
- Nesnažte sa až príliš.
Praktické cvičenia
- zhodnotenie dňa pred spaním: rozprávajte sa o tom, aký ste mali deň a zakončite rozprávanie v pozitívnom zmysle
- kartičky s pocitmi: na kartičkách sú napísané rôzne pocity, striedavo ich spolu s dieťaťom vyťahujte a znázorňujte, alebo komentujte, kedy uvedené pocity prežívame
- krabička obáv: dieťa napíše/nakreslí obavu na papierik, vloží do skrinky, zavrie alebo zamkne
- rozprávanie tematickej rozprávky: dieťaťu poviete pred spaním rozprávku, v ktorej hlavní hrdinovia prežívajú podobné pocity a situácie, ako ono, zdôraznite to, ako sa s danými situáciami vyrovnali
- dychové cviky: keď sa bojíme zrýchľuje sa nám pulz a skracuje dych, hlboké a pravidelné dýchanie, upokojuje a odháňa strach, ak sa dieťa bojí pred skúšaním alebo písomkou, môžete skúsiť zopár cvikov, v ľahu i v sede napr. s predstavou šumenia mora.

ŠKOLA verzus ÚZKOSŤ/STRACH
Strach má podobné príznaky ako úzkosť, jeho príčina je väčšinou viditeľná a konkrétna.
Je racionálny a zrozumiteľný.
Mnoho detí, ktoré majú strach zo školy sa sťažujú na náhle bolesti brucha alebo hlavy, sťažujú sa
na rôzne telesné príznaky (napätie, spotené ruky, trasenie rúk, búšenie srdca, poruchy trávenia a vyprázdňovania) alebo psychické príznaky (strata energie, podráždenosť, poruchy koncentrácie pozornosti, pamäte, pocity preťaženia, problémy so spánkom, nadmerná bdelosť, prehnané reakcie).
Lekárske vyšetrenie často neprinesie žiadne konkrétne výsledky a častosť a pravidelnosť nevoľnosti si možno ťažko vysvetliť.
Niektoré ťažkosti sú spôsobené práve stresom, ktoré deti zažívajú v škole. Výčitky, že dieťa len predstiera, spravidla ešte zhoršujú situáciu dieťaťa. Mnoho detí má ťažkosti behom dopoludnia, potom náhle zmiznú a objavia sa znovu večer pri predstave ďalšieho školského dňa, cez víkend tiež príznaky zmiznú. Vhodné je viesť si "denník ťažkostí" a získať tak prehľad o ťažkostiach.
Existujú dve skupiny detí, ktoré kvôli strachu majú väčšie absencie v škole:
- deti s úzkostnou poruchou - robia si často starosti za všetkých okolnosti, nemajú radi nové situácie, často sa im zdá, že svet alebo život ich blízkych je ohrozený, často si robia neustále starosti: kvôli možným nehodám, vzťahom s kamarátmi, boja sa o svoje zdravie, sú perfekcionisti, často hľadajú istotu a majú potrebu utvrdzovania, sú rozpačití, napätí, majú problémy s koncentráciou.
Prvým krokom je nereagovať na všetky obavy, dôležitú
rolu zohráva tiež posilňovanie sebavedomia.
- deti so sociálnou úzkosťou - majú strach z negatívneho postoja druhých, boja sa, že budú pôsobiť smiešne, majú problém napr. hlásiť sa na vyučovaní, predviesť nejaký výkon, ísť cez preplnený školský dvor, začať rozhovor...
Čo dieťa potrebuje od učiteľa:
1. Úzkosť si žiadne dieťa nevyberá. Učiteľ si však vyberá, či chce deti, ktoré mu boli zverené, posúvať dopredu. V takomto prípade je najlepšou cestou ich prijatie. Ak žiak navštevuje triedu s vedomím, že jeho učiteľovi na ňom skutočne záleží, že sa mu dostane potrebná podpora, záujem a citlivý prístup, sme hneď na polceste k žiaducemu výsledku.
2. Predovšetkým nie je na mieste zosmiešňovanie (aj dobre myslený humor vie veľmi ublížiť), zjednodušovanie ani kritika. Dôležitou úlohou učiteľa je spoluvytvárať priateľskú a pohodovú atmosféru. Veľa sa usmievať, podporovať a na uzde držať tých spolužiakov, ktorí často skĺznu k posmievaniu, vyvyšovaniu sa, či dominancii.
3. K zníženiu úzkosti prispieva predvídateľnosť. To znamená, že deti by mali byť pripravené na to, čo sa bude diať, kedy a ako sa bude skúšať či testovať, akým spôsobom budú známkované, ale hlavne ako zvykne učiteľ reagovať, že sa nenechá vyviesť len tak z rovnováhy a nevybuchne v afekte. Pomôže aj, keď sa im tesne pred previerkami zopakuje, aké vedomosti sa od nich očakávajú, takisto, ak majú k dispozícii zvýšený časový limit na vypracovanie, prípadne, že sa im umožní oprava v prípade náhleho zlyhania.
4. Výskumy dlhodobo poukazujú na fakt, že deti zvykne najčastejšie znervózniť, rozrušiť a tým znížiť ich výkonnosť najmä, ak učiteľ: nevyspytateľne pobehuje po triede, pozerá sa žiakom cez rameno, hovorí na nich počas písomiek.
5. Strach zo skúšania sa dá zmierniť tým, že žiak nebude stáť pred tabuľou, ale sedieť v lavici oproti učiteľovi, že dostane priestor na premyslenie odpovedí, že bude v prípade potreby na odpovede mierne navádzaný, že učiteľ dokáže oceniť snahu vyjadriť sa vlastnými slovami, že na začiatok odbremení skúšanie ľahšími otázkami, bude pokojný trpezlivý a v priebehu skúšania zadá triede samostatnú prácu.
6. Vyjsť im v ústrety vieme napríklad aj tým, že začneme s deťmi pracovať v malých skupinkách, kedy cítia na sebe menej pohľadov. Takéto podmienky im pomáhajú rýchlejšie sa udomácniť, skôr vyjadria svoj názor. Popri zodpovednosti sa tak v nich podporuje aj sebahodnota a nezávislosť na reakciách okolia.
7. Kľúčová je práca na medziľudských vzťahoch. To znamená nielen, aby sa dieťa nebálo učiteľa a jeho reakcií, kriku a pohoršenia nad omylmi a nevedomosťou, ale aj nevyhnutnosť zamerať sa na vzťahy medzi deťmi samotnými.

V prvom rade je nutné zistiť, čo je spúšťačom úzkosti u dieťaťa.
Pokiaľ budete venovať zvýšenú pozornosť úzkostnému správaniu svojho dieťaťa,
len ho v tom utvrdzujete.
Odporúčania:
- uspokojte dieťaťu jeho základné psychosociálne potreby (bezpodmienečne darovať lásku, prijatie dieťaťa zo strany rodičov, pocit istoty a bezpečia)
- posilňujte sebadôveru dieťaťa
- hovorte s dieťaťom o jeho zážitkoch a úzkostiach, berte jeho starosti vážne
- dodržujte spoločné domáce rituály (spoločné raňajky, oslavy, trávenie voľného času)
- metóda odvedenia pozornosti (platí len vtedy, ak strach nie je veľký a nevyžaduje žiadnu koncentráciu na úlohu; napr. počítať od 50 po 1, predstava čo budem robiť cez prázdniny, vymyslieť rozprávkové zviera, atď.)
- pokúste sa vyrovnať s vlastnou úzkosťou (konať pokojne, neprenášať naše úzkosti na deti)
- zaveďte časové harmonogramy
- pestujte zdravý životný štýl (šport, zdravá strava, psychohygiena)
- telesné uvoľnenie a relaxácia (jogové cvičenia, dychové cvičenia), ukľudňujúce predstavy
- umožnite dieťaťu stretávanie sa s kamarátmi
- nepríjemné situácie nadľahčite humorom
- pri stave úzkosti použite stop techniku (nedáme zúzkostňujúcej myšlienke šancu), paradoxnú techniku (spolu s dieťaťom sa vysmejeme úzkosti, pozor nikdy sa nevysmievame dieťaťu!), zmena iracionálnych myšlienok na pozitívne
- dajte dieťaťu možnosť sebarealizácie (koníčky, záujmy, ktoré nie sú zamerané na výkon sú vhodné pre úzkostné deti)
- deti chváľte, vždy keď je na to dôvod a dôvody sa snažíme nachádzať vždy, ako sa len dá
- žijeme tu a teraz (neľpieme na minulosti, snažíme sa vidieť perspektívu budúcnosti a užívať si prítomnú chvíľu).
Odkazy na podporné materiály:
Kartičky s pocitmi
Hry pre zvládanie emócii
Viem, ako sa cítiš