Dňa 28.5. 2024 sa v ZŠ Oščadnica-Ústredie uskutočnil Deň vedy a techniky. Deti, učitelia i rodičia si mohli pozrieť zážitkové, heuristické, kreatívne vyučovanie prostredníctvom šiestich stanovíšť rozložených v priestoroch školy, telocvične i v okolí školy.
Priamo vo vestibule ZŠ Oščadnica-Ústredie privítala pani riaditeľka PaedDr. Veronika Mačuhová všetkých prítomných a oboznámila deti i hostí s netradičnou realizáciou edukácie. Pedagogické asistentky rozdali deťom malé letáčiky s názvom Tvoja cesta dňom vedy a techniky, na ktoré deti dostali pečiatku po absolvovaní nejakého stanovišťa. Pani učiteľky ponúkali hneď vo vstupnej hale ochutnávku ovocia a zeleniny. Tá sa uskutočnila na základe spolupráce s pánom riaditeľom Milanom Delinčákom a Veľkoobchodom ovocia a zeleniny z Bukova.
Potom sa už deti mohli presúvať jednotlivými stanovišťami podľa ich vlastného záujmu. Každé stanovište prezentovali žiaci 8. a 9. ročníka pod vedením učiteľa s príslušnou aprobáciou. Prvé stanovište pod názvom Svet pod mikroskopom poskytovalo možnosť pozorovať rôzne živočíchy alebo iba isté časti ich tela pod mikroskopom. Žiaci si mohli chytiť do ruky netradičné zvieratká žijúce vonku, v našich potokoch i v domácom prostredí. Svet fyziky zaujal deti pretekmi magnetických autíčok, súťažami s vodou a fľašami, možnosťou vidieť ako funguje parný stroj. Deti si mohli vyrobiť plaváčik, zhasnúť sviečku na diaľku alebo vytvoriť miesto pre rovnováhu. Stanovište Stanica prvej pomoci sa snažilo deti naučiť, ako postupovať, keď spadnú z bicykla, keď si zlomia ruku, nohu a tiež, ako poskytnúť prvú pomoc kamarátovi či rodine. Zaujímavým stanovišťom bol tiež Svet biológie a chémie. Deti si vyskúšali znalosti o liečivých a jedovatých rastlinách, o zvieratách i o ľudskej kostre. Tiež mali možnosť vyskúšať si vytvoriť výbuch sopky, vidieť farebného chameleóna z červenej kapusty a mohli si vyrobiť zubnú pastu pre slona. Ďalším stanovišťom bol Svet techniky, v ktorom nám žiaci zo Strednej odbornej školy drevárskej a stavebnej z Krásna nad Kysucou prezentovali CNC stroje aj technické hlavolamy. Deti sa mohli zapojiť a vyrobiť si vlastnú kľúčenku, ušiť si levanduľové srdiečko na šijacom stroji. Najmä chlapci si skúšali vŕtanie skrutiek a skladanie dlaždíc. Posledné stanovište pod názvom Svet informatiky ponúkal možnosť zahrať sa s Photonom, vyskúšať si programovanie, prípadne skladať rôzne budovy z lega. Po tom, ako deti absolvovali všetkých šesť stanovíšť a získali šesť pečiatok, dostali nálepku a cukríky.
Nechýbali ani školské redaktorky, štyri žiačky z 9.B, z interného časopisu Ústredíčko, ktoré sa pohybovali pomedzi deti, učiteľov a rodičov, využívali dotazník či anketu, aby zistili ich dojmy, pocity, názory zo spomínaného dňa. Získané informácie spracovali a uverejnili v školskom časopise Ústredíčko.
Každé dieťa si našlo zo širokého spektra možností nejakú prezentáciu, aktivitu, hru, súťaž,...ktorú Deň vedy a techniky ponúkal. Žiaci medzi sebou komunikovali, pomáhali si, navzájom súťažili či objavovali a delili sa so získanými vedomosťami so spolužiakmi aj vyučujúcimi. Všade vládla kreatívna atmosféra a deti odchádzali domov plní skúseností, praktického využitia naučených vedomostí a emocionálnych zážitkov.