• Nechci byť človekom, ktorý je úspešný, ale buď človekom, ktorý za niečo stojí.
      • Albert Einstein
      • Miluj všetkých, dôveruj málokomu, neubližuj nikomu.
      • William Shakespear
      • Študent nie je nádoba, ktorú treba naplniť, ale fakľa, ktorú treba zapáliť.
      • Carl Rogers
      •                 Vznik školského podporného tímu

      • Národný projekt Podpora pomáhajúcich profesií 3 je zameraný na financovanie podporných profesií v školstve, ktorý bude financovaný z nového Programu Slovensko, teda zo zdrojov Európskej únie. Národný projekt pomôže udržať pozície školských podporných tímov,    pedagogických asistentov, pomocných vychovávateľov v materských, základných a stredných školách, ako aj školských digitálnych koordinátorov.

        Cieľom nového projektu je stabilizovať pozície, ktoré boli doteraz financované cez rôzne projekty zo zdrojov EÚ. Preberajú sa pozície z národných projektov realizovaných v rámci rezortu školstva (projekty POP a POP II), z národného projektu, ktorý v materských školách realizoval Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity (PRIM II), a projekty pomocných vychovávateľov v materských školách a pedagogických asistentov financovaných z Plánu obnovy a odolnosti SR. Pokračovať bude na školách aj pozícia školského digitálneho koordinátora.

        Projekt je nastavený na postupné preklápanie pozícií do financovania zo štátneho rozpočtu. V rámci štátneho rozpočtu sa plánuje navyšovanie pozícií od 1. 9. 2024 (najmä asistentské pozície) a od 1. 9. 2026 (najmä školské podporné tímy).

        Viac na: Národný projekt POP III

        •                      POP 3

        • Názov, kód v ITMS – Podpora pomáhajúcich profesií 3

          Použitý systém financovania: Zálohové platby, Refundácia a ich kombinácia

          Kód projektu v ITMS2014+ - 401402DLC8

          Miesto realizácie – Celé územie SR

          Výzva – kód – PSK-MSVVS-001-2023-NP-ESF+

          Obdobie realizácie: 01. 09. 2023 – 31. 12. 2026

          Cieľ:  podpora rovného prístupu najmä znevýhodnených skupín ku kvalitnému a inkluzívnemu vzdelávaniu

          Špecifický cieľ: zvýšenie kvality inkluzívnosti a účinnosti systémov vzdelávania a odbornej prípravy

          Koordinátor projektu POP3:  Mgr. Katarína  Ferjancová 

        •                Členovia ŠPT

        •  

          Školský podporný tím presnejšie popisuje § 84a) zákona 138/2019 o PZ a OZ. Tento zákon uvádza v ods. 2 jednoznačne, že členom školského podporného tímu je školský špeciálny pedagóg a všetci odborní zamestnanci príslušnej školy.

          Zároveň dopĺňa, že tam môžu byť aj iní pedagogickí zamestnanci, medzi ktorých zväčša patrí kariérový/výchovný poradca, niekedy aj pedagogickí asistenti. Primárne teda ale členmi sú špeciálni, sociálni, liečební pedagógovia, psychológovia či logopédi. Títo vytvárajú multidisciplinárny tím zameraný na koordinovanie rozvoja inkluzívneho vzdelávania.

          Asistenti zväčša pracujú v jednej skupine/triede, nezúčastňujú sa systémovej práce na premene školy ako celku. Majú byť úzko prepojení s učiteľmi, ale metodicky koordinovaní školským špeciálnym pedagógom resp. ŠPT. 

      •        Koordinácia školského podporného tímu

      •                                                                      Aké úlohy má podporný tím?

        ●  vyhľadávanie a identifikácia zdrojov a rizík u žiakov, tried, učiteľov (napr. nástup prvákov, prechod piatakov, podpora deviatakov, kariérny rozvoj žiakov, podpora žiaka so ŠVVP, príchod nového žiaka, zápis do 1. ročníka),

        realizovanie 360˚ spätnej väzby, sociometrie tried, klímy učiteľského zboru,

        poradenstvo, podpora a vzdelávanie učiteľom a rodičom. Podpora vedenia školy pri napĺňaní vízie a smerovaní školy.

        preventívne a depistážne programy (napr. artefiletika, ranné kruhy, školské sústredenia a i.),

        mediácia konfliktov s využitím nenásilnej komunikácie), pravidelná individuálna reflexia so žiakmi,

        cielená intervencia: reedukácia porúch učenia, skupinová i individuálna podporná terapia (arteterapia, muzikoterapia, terapia hrou...), manažment podporných opatrení,

        mentoring a supervízia asistentov, podpora triednych učiteľov,

        aktívna spolupráca s CPP/ŠCPP sieťovanie s inými subjektmi (kuratela, polícia, lekári, LVS, DC, RC a i.),

        pravidelné tímové porady

                                                 Aké sú základné princípy a zásady práce podporného tímu?

        Rozdelenie úloh – zahŕňa úlohy vyplývajúce z profesie, ale aj prirodzené vlohy a potenciál každej osobnosti v tíme i vzťahovú väzbu k tomu ktorému dieťaťu, rodine, triede či zamestnancovi.

        Zdieľanie – je dôležité rozumieť, ktoré informácie je potrebné v tíme zdieľať. Niekedy sa pod zámienkou dôvernosti informácii a GDPR nezdieľajú zásadne dôležité informácie, hoci je to v najlepšom záujme dieťaťa. Ideálne je s dieťaťom a rodičom o zdieľaní informácii hovoriť, resp. zakotviť to priamo v školskom poriadku. Školský zákon zdieľanie umožňuje a podporuje.

        Postupnosť krokov (subsidiarita) – čo môže vyriešiť triedny učiteľ, treba nechať na neho. On je človek prvého kontaktu. Aj rodičia, žiaci a učitelia musia poznať túto postupnosť. Tím má podpornú funkciu voči žiakom aj učiteľom.

        Spolupráca – deti veľmi potrebujú pociťovať, že „ich ľudia“ stoja okolo nich a poskytujú im spoločnú a jednotnú oporu a bezpečie. Členovia tímu navzájom spolupracujú tak, aby ich zručnosti a schopnosti sa dopĺňali.

        Priateľské vzťahy, otvorenosť – úlohy ľudí v tíme predstavuje rozmanitosť, nie hierarchiu, mocenské boje, súťaživosť či duplikovanie služieb. Ak v tíme vládne dôvera a otvorenosť, je predpoklad, že aj chyby, nedostatky sa dokážu prekonať a odkomunikovať.

                             

        •               Koncepcia ŠPT

        • U1 Úroveň 1 –  bežná podpora a práca učiteľov s podporou asistenta na hodine i cez prestávky, riešenie problémov triednymi učiteľmi, komunikácia s rodičmi. Centrom tejto úrovne je triedny učiteľ a asistent a rodič ako najdôležitejšie vzťahové osoby okolo dieťaťa. Kariérový poradca pomáha predovšetkým pri podpore prestupu na vyšší stupeň vzdelávania a pomáha zosúlaďovať IVP žiaka a smerovanie jeho ďalšieho kariérového rozvoja. Na prvej úrovni sa rieši väčšina problémov v škole, hoci už na tejto úrovni v rámci prevencie má aktívne pôsobiť napríklad školský psychológ a sociálny pedagóg, a to podpornými programami, meraním klímy, aktivitami, sústredeniami, akciami – v úzkej spolupráci s triednymi učiteľmi, členmi podporného tímu v preventívnej práci a identifikácii rizík a zdrojov žiakov.

          U2 Úroveň 2 –  cielená intervencia a pomoc deťom v riziku. Žiaci pravidelne ohrození neúspechom alebo emočnými ťažkosťami vyžadujú dlhodobejšiu a odbornú starostlivosť. Podľa typu problému na tejto úrovni zasahujú jednotlivo psychológ, špeciálny pedagóg, liečebný pedagóg a/alebo logopéd (terapia, poradenstvo, sprevádzanie, reedukácie, podpora a usmernenie učiteľov) a pod. Na tejto úrovni je možné poskytnúť niektorému žiakovi alebo menšej skupine žiakov špecifickú podporu. Jednotliví odborní a pedagogickí zamestnanci úzko spolupracujú medzi sebou a pokúšajú sa postupne inkluzívne vrátiť prácu s jednotlivým dieťaťom späť na úroveň 1 do triedy.

          U3 Úroveň 3 na tejto úrovni ide o komplexnú starostlivosť o vážne ohrozené deti a ich rodiny. Tím postuspuje v úzkej spolupráci s učiteľmi, vedením školy, sociálnym pracovníkom, poradenským zariadením a inými zložkami pre pomoc deťom či rodine. Môže ísť o prípady krízovej intervencie pri smrti blízkej osoby, prípady týrania a vážneho zanedbávania, ohrozenia žiaka, traumatického rozvodu, porúch správania, ťažšieho zdravotného znevýhodnenia a i. Je potrebné, aby tím v súčinnosti s poradenským zariadením spoločne plánoval kroky, aby sa realizovali stretnutia so zápisnicami, spísali sa dohody, plány, navrhli sa účinné kroky a ich následná spoločná kontrola. Takéto hlbšie a komplexnejšie riešenia môžu vyžadovať prácu so žiakom a rodinou na viacerých úrovniach – jeden odborník rieši prostredie a rodinu žiaka, iný terapeuticky pracuje so žiakom, triedny učiteľ môže pracovať (v prípade potreby) aj s celou triedou na podpore žiaka. Niektoré prípady vyžadujú aj medzirezortnú spoluprácu (súdy, kuratela, polícia, lekári a i.). Nakoľko je škola k žiakovi a jeho rodine najbližšie, je nevyhnutné, aby aj ostatné  subjekty aktívne spolupracovali a koordinovali svoje postupy s rodinou a školou.